+36 70 600 8946 info@braingym-torna.hu

És elkerülöd Zombiland-et 😊

Szerző: Gál Kiss Orsolya EDU-K kineziológus, Brain Gym instuktor

A cikk Paul E Dennison Braingym és én című könyv – gondolatait vette alapul.

Mit jut eszedbe, ha a hüvelykedre gondolsz? Sok mindenre használjuk: mostanság többnyire gombokat nyomunk és mutogatunk is már pár ezer éve . Mást jelent ha felfelé és ha lefelé fordítjuk. Mégsem ez a legfontosabb jelzése számunkra.

Az ember ujjaival és kiemelten a hüvelykjével nagyon sokféle mozgást és tevékenységet képes végezni mégsem gondolunk szinte sose erre a végtagunkra, mint az gondolkodásunk jelképére vagy “mércéjére” .

Az antropológusok teóriája szerint a szembefordítható hüvelykujj az emberi evolúció egyik legfontosabb lépcsőfoka, amely együtt jelent meg a beszéddel és a gondolkodással. Ehhez társul még az a képesség, hogy emlékezni tudunk gondolatainkra, hogy később még foglalkozzunk velük.

Ha egy evőpálcikát japán módra fogunk meg a hüvelyk és mutatóujj közé, azonnal látszik a szemben álló hüvelykujj funkciója. De ugyanezt láthatjuk, ha egy ceruzát fogunk az ujjaink közé. És ez teszi lehetővé a ma használt legtöbb szerszám használatát is.

A szemben álló hüvelykujj fejlődése együtt haladt a Neokortex homloklebenyének fejlődésével azaz a gondolkodással és támogatta a magasabb képességek kifejlődését, mint például a művészetek. A művészeti tevékenységek még precízebb fogást, tartást finommotorikát igényeltek, melyek az idegrendszer fejlődését, finomhangolását is magukkal hozták. Tehát minél többet gyakorlunk a kezünkkel először gyerekkorunkban, majd folytatva felnőttként is, annál jobban segítjük az idegrendszer érését. Vagyis “okosabbak “leszünk.

Ha figyelembe vesszük az “agy szabályát”: használd vagy elveszíted, már világossá válik, hogy nem csak gyerekként fontos, hogy használjuk a kezünket és szembeforduló hüvelykünket és hogy mitől is nehéz, stresszel teli az irodában dolgozó férfiak számára a szerszámhasználat, dolgok szerelése évente egyszer – és amiről mi nők azt gondoljuk, hogy 12 -15 havonta már csak bevállalható egy ilyen…. vagy mégsem ? Pedig pont attól stresszel teli és nehéz, hogy évente egyszer.

De visszatérve a gyerekekhez :a mai generáció egyre kevesebb ír kézírással és bár LEGOzik és épít vagy folytat olyan tevékenységeket, melyhez a szembeforduló hüvelykre van szükség a képernyők előtt eltöltött idő alatt nincsen szükség erre a funkcióra és ez az idő kiesik a gyakorlási időből. A mobilok, billentyűzetek használata nem követeli meg tőlünk a szembeforduló hüvelykujj használatot sőt még azt sem, hogy átlépjünk a testünk középvonalán, bevonva mindkét agyféltekénket a gondolkodásba, műveletekbe. Ennek következményeként a hüvelykujj elveszíti funkcióját és a hozzá tartozó képességeket. És hajlamosak lehetünk a dolgainkat csak az egyik agyfélteke funkcióinak bevonásával megoldani. Ez a féloldalas működés pedig számos könnyed és jó megoldástól, élménytől foszt meg minket. Lekapcsolt funkciókkal való működést szélsőségesen elképzelhetjük, ha Zombiland filmek zombi jeleneteire gondolunk.

Az USA-ban szakértők megfigyelték, hogy az emberek ma már többnyire nem tudják a ceruzát rendesen tartani. Ehelyett az erőtartást alkalmazzák. Nálunk az iskolában törekszenek a helyes, precíziós tartás megtanítására szerencsére és bár ez sokszor a gyerekek és a szülők számára értelmetlen kínzásnak tűnik, mégis fontos és segít az idegrendszer fejlődésében. Ennek szerepe abban van, hogy a ceruza tartása és irányítása könnyed legyen és ne akadályozza a felsőbb idegrendszeri folyamatokat. Ha a ceruzatartás nem könnyed: stresszt okoz, az akadályozza a kéz – szem mozgás idegpályáit és akadályozza a szem – kéz koordinációt, a megértést, a saját gondolathoz való hozzáférést. Így alakul ki az, hogy olvas de nem érti mit is olvasott.

Az írással és szerszám használattal tehát fejlesztjük és fitten tartjuk az idegpályákat és így kreatív megoldásokat találunk és alkotunk. Ha rendszeren írunk kézzel és erre biztatjuk a gyerekeinket is azzal segítjük őket abban, hogy a világot jobban megértsék maguk körül és könnyebben boldoguljanak. Egysíkúan gondolkodó zombik helyett saját megoldásokat megtaláló alkotó egyedi emberek legyenek.