+36 70 600 8946 info@braingym-torna.hu

Éretlen idegrendszer – fejlesztés mozgással

Az idegrendszeri érési zavar tünetei a gyerekek 25-30 százalékánál jelentkeznek már iskolás kor előtt, illetve az alsó tagozatban. 

Gyarmati Éva egy szakmai előadásában így fogalmazott igen találóan: „manapság az atipikus gyerek a tipukus”. Kutatások mutatják, hogy idegrendszeri éretlenségre jellemző tünetek bújnak meg a logopédia problémák jelentős részében, az iskolaéretlen gyerekeknél, a hiperaktív, a magatartás és beilleszkedési zavarral küzdő óvodásoknál és kisiskolásoknál is.

Tünet lehet:

  • ügyetlen „kajla” a gyermek mozgása
  • hárítja a kapaszkodást, mászást, nem szeret lépcsőn lemenni, nem tud váltott lábbal lelépni a lépcsőn
  • elutasítja az egyidejűleg többféle figyelmet igénylő feladatokat
  • extrém ingerkereső magatartás jellemzi (pörgések, lecsúszások, hintázás lehetőségének túlzott keresése)
  • veszélyérzet hiánya, vagy éppen ellenkezőleg, túlzott óvatosság, félelem
  • nehezen tanul meg, vagy nem tud kerékpározni, nem tudja a pedált folyamatosan hajtani
  • kibújik az egyensúlyozással járó feladatok alól
  • a sportágak elsajátításában nincs sikerélménye: úszás, korcsolyázás, síelés, küzdősportok
  • kerüli a finommozgásokat: nem szeret festeni, rajzolni, gyöngyöt fűzni,
  • gondot jelent a gombolás, cipőfűzés stb.
  • rossz térbeli tájékozódás (akár ismerős helyen is eltéved)
  • könnyen elterelődik a figyelme vagy éppen egy dolognál hosszan letapad
  • nem szeret képeskönyvet nézegetni
  • nehezen tanul mondókát, téves ütemben tapsol hozzá
  • lehet impulzív vagy agresszív vagy az ellenkezője: túlzottan csendes, visszahúzódó

Az idegrendszer érésének segítésére többféle módszer is kidolgozásra került és megtalálható hazánkban is. Egy azonban közös bennük: mozgással célzott mozgásos gyakorlatokkal és tornákkal építik ki az idegpályákat. Ehhez a munkához idő és türelem kell. Hiszen sokszor kell ismételni a gyakorlatokat meghatározott sorrendben ahhoz, hogy célt érjünk. Brain Gym tornák és mozgásos foglalkozások során is ezt tesszük játékokkal kiegészítve. A gyakorlatok új mozgásmintákat adnak és aktiválják a kognitív funkciókat.