+36 70 600 8946 info@braingym-torna.hu

 

Amikor mindennapi és különleges (pl. ADHD-val küzdő) gyerekek motiválatlanok ez gyakran azért történik mert attól félnek, hogy kudarcot vallanak. Feladták magukat, mer már túl sok negatív üzenetet hallottak és tettek magukévá.  A motiváció azt jelenti, hogy meg tudod tenni, el tudod végezni a dolgod mert van megfelelő és elegendő erőforrásod. Hogyan építhető fel a motiváció 4 lépésben? A lenti eszközök segítenek a figyelem fókuszálásban, a halogatás megszüntetésében és a hatékony prioritás állításban, mely tényezők  a jövőbeni motivációhoz vezetnek.

Ha megérjük azt az alaphelyzetet,  melyet a gyerek megél – úgysem fog ez sem sikerülni – és megétjük azt a megküzdési stratégiát, amit kialakíott – ha nem csinálok semmit, abból nem lehet baj és megszégyenülés –   lehetőségünk lesz a  együttérzőn támogatni a gyereket a motivációja megtalálásában.
Milyen eszközöket használhatunk ?

Egy lelkesítő jutalom kijelölése

Büntetés és fenyegetés helyett inkább használjuk jutalmakat, engedményeket melyekért megdolgozhat és egy egy jól teljesített feladat után elérhet. Pl. egy elolvasott fél oldal után jöhet egy ‘nasi’ vagy uzsonna szünet. Ha elolvasta az egészet akkor ennek a jutalma, hogy chatelhet egy barátjával vagy játszhat vele.

  • Mit szeret a gyerek ? Készítsünk egy listát együtt azokról a kis és nagy dolgokról, amik lelkesítők és motiválók lehetnek.
  • Párosítsuk össze a „szeretném” dolgokat a feladatokkal

A fókuszálási képesség fejlesztése és érzékelése

A fókuszálás a figyelem jelzője. Sok ADHDs gyerek érzékeli, hogy az elkalandozásból mikor tér vissza, azt viszont nem érzi, hogy mikor lanyhul a figyelme. A figyelem lanyhulását csak önmegfigyeléssel érzékelhetjük

  • Találjatok eszközöket, megküzdési stratégiát arra az esetre, amikor észreveszi hogy elvándorolt a figyelme. Hogy amikor ez megtörténik alkalmazni tudja.
  • Ötleteljetek, hogy milyen módokon lehet elhessegetni a figyelmetlenséget vagy a lanyhuló figyelmet.
  • Egyezzetek meg annak a módjában ahogy vissza tud térni a munkához, és ami nem hozza ő zavarba.

A  elkezdés,  a belevágás valami újba fejlesztése

Nagyon nehéz elkezdni valamit, ami kivitelezhetetlennek tűnik. Tehát kezdjétek egy olyan helyzetben amiben észreveszik és jutalmazzák a teljesítményt  a tett erőfeszítés mértékében.

  • A  mércét vidd lejjebb kezdetben és oszd fel kisebb részekre a feladatot és a jutalmat. Pl pá kisebb feladat bemelegítőként. Állítsd reális célokat.
  • Készíts és laminálj le lapokat, melyek a kezdő lépéseket tartalmazzák és mutatják. Ezeken használj vizuális elemeket is, listákat az erőforrásokról és eszközökről, melyek szükségesen a feladat teljesítéséhez. Ahelyett hogy parancsokat osztogatnál és utasításokat adnál  úja és újra, inkább mutass rá hol álltok a lista szerint és mi a következő lépés. 

A halogatást mindig szembesíteni a halogatással

A  halogatás  mindig egy mellékterméke és félelemnek, szorongásnak és negatív gondolatoknak. Sok gyerek feladja még mielőtt megpróbálná elkezdeni. A halogatás egy kisélet arra, hogy csökkentsék a vétett hibákat és megússzák az ezzel együtt járó szégyent.

  • Támogasd abban hogy a félelmetes feladatokból egyszere csak keveset csináljon. És ne dobja ki vagy vágja össze.
  • Engedjétek el a negatív elvárásokat, melyek a múltbeli emlékeken alapulnak és azt nézzétek mi más most. Figyeljetek minden pozitiív erőfeszítésre és emeljétek ki.
  • Döntsétek el melyik feladat könnyű, közepes és nehéz. Állítsatok fel egy sorrendet, melyben ezek szerint besorolt feladatokat sorba veszitek. Ez legyen olyan sorrend ami a gyereknek a legjobb.

A tanulási motiváció hiány sok sok család mindennapi életét nehezíti. Arra biztatlak titeket, hogy tegyetek egy két próbát ezekkel az eszközökkel.

Attidudemag – Sharon Saline Psy.D. nyomán