Hogyan kezelhetem a stresszt a tanulásban és a mindennapokban?
Stressz nélkül nincs élet. A tanulás is stressz sokaknak. A folyamatos stressz hátráltathat és blokkolhat a munkában és tanulásban. Mozgással (célzott tornával, gyakorlatokkal) sokat tehetünk saját egyensúlyunkért (balance) és fejleszthetjük képességeinket.
A stressz fogalmát Selye János határozta meg még 1960-ban és tőle származik a mondás: „A stressz az élet sava borsa – nélküle nem élnénk, csak vegetálnánk. Megkülönböztetünk „jó stresszt” (eustressz) – mely több energiát, mint ösztönzést biztosít számunkra. Mintegy kihozza belőlünk a legjobbat. De ismerjük a distressz fogalmát, mely már károsan hat ránk főleg, ha folyamatosan ebben élünk. Ezt szoktuk általában a stresszel azonosítani.
Stresszt okozó dolgok folyamatosan körül vesznek minket (lehet a munkahelyünk, a főnökünk, a tanárunk, egy életesemény: válás, szakítás, vizsga vagy haláleset is). Nem tudjuk elkerülni, meg kell tanulnunk kezelni ezeket a helyzeteket, kezelni a stresszre adott természetes reakcióinkat.
Természetes, hogy ha valami történik: arra reagálunk. Érzelemmel, cselekvéssel vagy lefagyással akár. Fa fel tudjuk dolgozni, ami történt akkor el tudjuk engedni és tovább tudunk lépni. Ha nem, akkor bennünk ragad vagy benne ragadunk akár rejtetten is és ezek okozhatják az elakadásainkat ahogy újra és újra előkerülnek.
Stressz kezelésének egyik legegyszerűbb és legősibb formája a mozgás. Őseink és felmenőink leginkább ezt alkalmazták sikerrel és ez mindenki számára adott a hétköznapokban: lehet séta, gyaloglás, futás, torna, de vannak, akik a házimunkára esküsznek.
A Brain Gym – mint az Edukineziológia része – is egy mozgásalapú program, mely 26 egyszerű gyakorlatot tartalmaz. Ezeket a gyakorlatokat használva tanulásra készülve, tanulás közben, vagy csak úgy a mindennapi rutinunk részeként az agy és a test többi része közötti hatékony kommunikációt segíthetjük elő (integráció). Játékossága pedig csökkenti a teljesítményt hátráltató stresszt. Egyéni balance-ok során pedig mindenki az egyéni tanulási ritmusát és az adott feladathoz, helyzethez kapcsolódó erőforrásait, energiáját aktiválja mozgással. A célzott gyakorlatok oldják a stresszt és idegpályákat huzaloznak (idegrendszert érlelnek)
De választhatunk egyéb más segítő módszereket a kinezológia világából attól függően, hogy milyen típusú a problémánk:
One Brain- Three in One Concept – az érzelmi elakadások és blokkok oldásában segít leginkább. Valami mögött lévő érzelmi kiinduló ok kiderítésében és oldásában.
Touch for Health – energetikai kiegyensúlyozásra, balance-ra helyezi a hangsúlyt. A kibillent helyzetből – amibe egy esemény, stressz körülmény vagy az élet sodort – és mely energiát von el tőlünk, egy energetizált, erőforrásokhoz hozzáfért állapotban visz vissza technikáival, melyek a Hagyományos Kínai orvoslás 5 elem tanán és meridián rendszerén alapulnak.
Az energetikai és neuroenergetikai rendszerek (mint a LEAP, Fiziológiai formatálás, agyformatálás stb), bár a hagyományos kineziológiai rendszerekből fejlődtek ki, egy kicsit már megközelítést használnak. Az energia megmutatja a fiziológiai állapotot és képes hatást gyakorolni a lelkiállapotra.
Minden rendszer izomtesztelést használ a probléma okának feltárására és megoldás megkeresésére (korrekció, gyakorlat) is.
Vannak egyszerű, otthon is végezhető technikák gyerekek és felnőttek számára. Ezekről itt olvashatsz bővebben.